-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:40498 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

آيا براي اثبات خاتميت پيامبر اين كافي است كه اثبات كنيم فقه كامل است پس مسائل فلسفي و جهان بيني و اخلاقي چه ميشود؟ آيا آنها هم كاملند ؟



براي پاسخ به پرسش شما ابتدا بايد نگاهي هر چند اجمالي به معنا و مفهوم خاتميت داشته باشيم .

در قرآن خاتميت و كمال دو امر متلازمند و منظور از كمال، كمال در همه ابعاد عملي ، اخلاقي و معرفتي مي باشد .

خاتميت دين در تماميت آن برنامه و قوانيني است كه براي تنظيم شئون فردي و اجتماعي انسان ارائه و ابلاغ شده است كه همان كتاب خدا و عترت رسول اكرم ( مي باشد .

اما در جامعه كنوني ما و در عصر غيبت اجتهاد مداوم ، قوانيني راه را نسبت به همه موضوعها از جمله موضوع هاي تاز ه و بي سابقه براي مسافران عالم ملكوت تبيين مي كند و ولايت بعنوان راهبر و راهنماي راه با استمرار ولايت نياز اجتماعي آنان را بر آورده ميسازد .

توضيح آنكه اجتهاد تلاش خستگيناپذير فقيهان براي دريافت احكام الهي است و منابع آن اجتهاد ، كتاب ، سنت ، اجماع و عقل مي باشد ولايت مستمر كه شرط ديگر كمال دين است نيز فقط مجري احكام سياسي نيست بلكه رهبري و حكم كردن جهت تنظيم روابط و تقديم اهم و مهم و چاره انديشي صحيح به هنگام تزاحم احكام و مصالح را هم بعهده دارد .

حال اين سؤال مطرح مي شود كه در قران و وحي الهي تعداد كمي از ايات مربوط به احكام عملي و فقهي است و قسمت اعظم آن مربوط به مسائله اعتقادي ، اخلاقي ، و تاريخي مي شود رابطه آنها با خاتميتو اكمال دين چيست ؟

پاسخ اين است كه براي اجراي احكام ، قوانين و بايدها و نبايدهاي شرعي همواره يك پشتوانه اخلاقي و اعتقادي لازم است كه بدون آن پشتوانه اجراي مقررات ديني و الهي ضمانت نمي شود.











مقصود همان رجعتي است كه اول امام حسين (ع) بعد حضرتامير (ع) و بعد حضرت رسول(ص) و بعد باقي ائمه رجوع مي نمايند .



بنابراين جامعيت پيامبر بزرگوار اسلام ( در همه ابعاد عملي ، اخلاقي و معرفتي بوده است و خاتميت آن حضرت اوج همه اين ابعاد را حكايت دارد كما اينكه قرآن كه مظهر انسان كامل و نسخه مكتوب ابعاد وجود اوست هم از نظر معرفتي و هم اخلاقي و هم عملي به شرح و بيان كمالات وجود آن حضرت و ساير انبياء الهي پرداخته است و اكمال دين و تقسيم اين نعمت الهي تماميت آنرا در همه اين ابعاد نشان مي دهد و نبايد كسي تصور كند كه اخلاقي بالاتر از آنچه پيامبر آورد و معرفتي عميق تر و جامع تر از آنچه قرآن و وحي ارائه نموده و نيز سلوك انساني و آداب معاشرت اجتماعي بهتر از آنچه در اسلام و قرآن آمده است وجود دارد و كساني بخواهند در جستجوي آن باشند در حاليكه به اوليات اين دستورات قراني پايبند نبوده و در اخلاق و معرفت راه به جايي نبرده اند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.